Anatomia typografii
Termin typografia ma trzy znaczenia. Pierwsze – technika druku wypukłego. Drugie – historyczna nazwa drukarni (zwanej też oficyną). W trzecim znaczeniu typografię określa się jako sztukę opracowania materiału tekstowego w publikacjach wydawanych drukiem, na przykład takich, jak książki, czasopisma, akcydensy[Krzysztof Tyczkowski, Łódź 2005, s.14].Ale typografia to nie kaligrafia. Nie możemy mylić tych dwóch pojęć, gdyż kaligrafia sama w sobie zajmuje się liternictwem odręcznym. Są one ze sobą niejako powiązane ale mogą być praktykowane oddzielnie. Jak wszystko, typografia rządzi się swoimi prawami. Najbardziej uniwersalną literaturą, która zbiera wszystkie te zasady jest
Typografia jest często niedoceniana przy tworzeniu stron internetowych, grafik czy nawet ulotek. A szkoda, często dobrze dobrany krój i jego układ na stronie podnosi walor estetyczny. Nie znaczy to, że za każdym razem mamy używać drogich, designerskich krojów. Czasem wystarczy prosty zamiennik, który na pierwszy rzut oka nie zrobi nam różnicy, ale w połączeniu z grafiką czy innym krojem nadaje projektowi nowej jakości.
Poszukiwania często są mozolne i zajmują dużo czasu. Jest oczywiście wiele źródeł, które podpowiedzą nam co i jak ze sobą łączyć, żeby uzyskać ciekawy efekt. Jednym z takich miejsc jest
Czasem mamy już na swoim dysku wiele pobranych i zainstalowanych krojów, ale szukanie pomiędzy nimi tego, którego chcemy użyć może być dość kłopotliwe. Pomocny w tym momencie staje się
Równie przydatne w typografii są wszelkiego rodzaju infografiki. Pozwalają na szybkie przyswojenie sobie pewnych zasad czy metod pracy z typografią. Od tych traktujących o budowie samej litery po zestawienia krojów, wytykanie błędów po schematy pomagające wybrać krój nam potrzeby. Infografiki są niesamowicie przydatne przy projektowaniu i same często są małymi dziełami sztuki. Poniżej zamieszczam kilka przykładów infografik dotyczących typografii.
0 komentarze :
Prześlij komentarz