Blender Tutorials - Shaders
image via turbosquid.com |
Realistyczny render sceny nie może obyć się bez materiałów pokrywających modele. Każdy program 3D ma swoje sposoby na budowanie i interpretowanie materiałów i tekstur. Dlatego też często nie da się ich eksportować między programami.
W przypadku Blendera, a dokładniej jego silnika renderującego Cycles, owe materiały zbudowane są z elementów o nazwie shaders. Są to pewne proste gotowe podstawowe typy materiałów, które nie są złe, ale musimy mieć na uwadze, że nie dadzą nam tego fotorealistycznego efektu w renderze. Drugi silnik Blendera - Blender Renderer (Internal) inaczej interpretuje materiały więc nie ma możliwości migracji ich między silnikami i trzeba od razu decydować się na któryś z nich.
W Blender Cycles mamy dwa sposoby budowania materiałów: po przez panel właściwości albo przez okno nodów. O ile z poziomu obu jesteśmy w stanie stworzyć całkiem realistyczne materiały, o tyle z poziomu panelu nie widzimy do końca wszystkich połączeń między elementami materiału. Nody natomiast, będąc niejako podstawowym "budulcem" programu, są dużo czytelniejsze ze względu na formę "drzewka" lub jak kto woli "mapy myśli".
Dobrym trikiem jest robienie sobie zrzutów ekranu tych drzewek nodów i mieć je gdzieś w jakiejś aplikacji online albo w chmurce, żeby w razie potrzeby móc z nich skorzystać.
Polecam najpierw zajrzeć pod ten link >> Polski Kurs Blendera żeby najpierw zaznajomić się z samymi nodami.
CHOCOFUR.com
Całkiem przystępnie wyjaśnione o co chodzi w materiałach jako takich, i pokazane jest kilka przykładowych drzewek nodów do materiałów i jak je zbudować. Czasami pokazywane są grupy nodów skonstruowanych przez autorów strony.
Polski Kurs Blendera
Wstęp do samych materiałów Cycles i w kolejnych filmach objaśnienie każdego z shadreów.
0 komentarze :
Prześlij komentarz